Ki a raktárból 1.: "Gondolataim, érzeményeim szárnyra keltenek"
|
Ki a raktárból 1.: "Gondolataim, érzeményeim szárnyra keltenek" - Válogatás a BTM Kiscelli Múzeum - Fővárosi Képtár gyűjteményének 19. századi anyagából Szerkesztő: Molnárné Aczél Eszter Szerzők: Molnárné Aczél Eszter, Köblös Péter Kiadó: Budapesti Történeti Múzeum, 2023 Ára: 2.125 Ft A kötet megrendelhető: shop@kiscellimuzeum.hu A Fővárosi Képtár gyűjteményéből most olyan műveket szeretnénk a látogatók elé tárni, melyek többségét még soha nem láthatta a közönség, olyan női alkotótól, akiknek az életét, pályáját nagyrészt a feledés homálya fedte. Bár a 19. század közepétől általános volt, hogy az induló Pesti Műegylet, a magyar képzőművészet ügyét támogató szervezet tárlatain, vagy más csoportos képzőművészeti kiállításokon női alkotók is szerepeltek, a meghatározó véleményformálók még 1900 körül is kétségbe vonták a nők képességeit, és hangsúlyozták műkedvelői tevékenységüket. Azt a kérdést, hogy a női alkotók műveit miért nem vagy miért csak korlátozottan gyűjtötték az elmúlt évszázadban először az 1970-es években tették fel a nemzetközi művészettörténész-múzeumi világban, de csak az elmúlt 10 évben kezdték el valóban felmérni, hogy a gyűjteményekben és a kiállításokon milyen arányú a jelenlétük. Az utóbbi időben érezhető is elmozdulás ezen a területen. Mindaddig, amíg a női alkotók műveit - függetlenül tehetségüktől, képzettségüktől és alkotásaik művészi minőségétől - „műkedvelő” /amatőr/dilettáns kategóriákba sorolták a magánszférába utalva azokat, a múzeumok kapui zárva maradtak előttük. A most kiállításon szereplő tárgyak zöme is alapvetően vagy várostörténeti dokumentumként, vagy művészeti oktatástörténeti anyagként, s nem művészeti kánonba illeszkedő alkotásként került a múzeumba. |