Kátai József vaskereskedésének drótostótot ábrázoló cégér restaurálása
Együttműködés a Magyar Képzőművészeti Egyetem, Restaurátori Tanszékkel
Restaurátorok: Pethes Zsófia Mária, Szák-Kocsis Réka, Szűcs Hajnalka
Vezető Tanár: Forrai Kornélia
Konzulens: Vihart Anna
Muzeológus: dr. Balla Loránd
A tárgy leírása:
A facégér a Kiscelli Múzeum- Újkori Várostörténeti Osztály Cégérgyűjteményi raktárából került a Magyar Képzőművészeti Egyetemre restaurálás céljából, több éve létrejött együttműködés keretében.
A drótostót a magyar vándoriparosok közismert alakja.
A műtárgyat, amely az 1800-as évek végén készülhetett, leltári szám alapján 1917 előtt került a múzeumba. A hátoldalon lévő sablonozott felirat szerint a BUDAPEST SZÉKESFŐVÁROS MÚZEUMA vette tulajdonába.
Restaurálás előtti állapot:
A festmény egy drótostótot ábrázoló, egészalakos portré táji háttérben. A festmény ábrázolása restaurálás előtti állapotban csak nagy vonalakban volt értelmezhető: a kép középpontjában egy kalapot viselő, botot tartó figurát látunk, felhős kék ég és vélhetően táji háttér előtt. A figura a megsötétedett lakkréteg miatt csak sziluettként mutatkozott. Restaurálás előtti állapotban az infravörös és a röntgen-radiográfiás felvételek segítették láttatni az ábrázolást, mely normál fényben alig volt értelmezhető.
A lakkrétegek erőteljes zsugorodása következtében mind a festményen, mind a kereten ún. krokodilbőrösödés volt megfigyelhető. Több helyen fizikai sérülések – karcolások, ütődések – nyomait fedeztük fel. Némelyik csak a festékréteg felszínét érintette, ám voltak egészen a hordozóig terjedő roncsolódások is. A deszkák hátoldalán hasadások és repedések voltak láthatók. A vizsgálatok több átfestéses réteget mutattak ki.
![]() |
![]() |
![]() |
Tisztítás, bontás:
Első lépésként a pergő, feltáskásodott festékréteget Lascaux MfCo finomszemcsés akril diszperzióval rögzítettük, Tikkurila 1050 aromásmentes lakkbenzines előnedvesítést követően. A rétegeket puhulás után szilikonpapíron keresztül préseltük vissza a felületre.
A száraz tisztítás során a vastag porréteget, illetve a gyengén kötődő szennyeződést finom ecsettel és porszívóval távolítottuk el.
A szegeket eltávolítva a cégért deszkáira bontottuk és kiemeltük a keretből. Ehhez multifunkciós szerszámot (rezgővágót), flexet, spachtlit és harapófogót használtunk. A röntgen-radiográfiás vizsgálat is csak ekkor történt meg. A szétszedés után láthatóvá vált, hogy a keret alatt is festett a deszka, viszont a lakkréteg ott nem borítja a felületet. A továbbiakban a deszkákat lesúlyozva tároltuk a hordozó esetleges mozgásának elkerülése miatt. (A súlyok alá szilikonpapír és hullámkarton elválasztóréteg került.)
Feltárás:
A festmény képoldalán kutatóablakokat nyitottunk. A rétegek rendkívüli összetettsége miatt több oldószer és oldószerkeverék is hatásosnak bizonyult.
Az alkalmasnak bizonyult oldószerek kombinálásával elkezdtük a festmény feltárását. Minden esetben lakkbenzines előnedvesítést és a végén áttörlést alkalmaztunk. Az eltávolítani kívánt rétegek között különbséget tehetünk.
A hátoldali tisztítást radírokkal, (Wishab szivacs, PVC alapú radír (Rotring Tikky)) majd Klucel M alkoholos oldatával végeztük, acetonos áttörléssel.
A deszkák újbóli összeillesztését, szerkezeti megerősítését és a hiányok pótlását Lehoczki László asztalosmester végezte el. Ezt megelőzően metil-cellulózzal (Metylan normál) és Nowotex lapokkal levédtük a festmény előoldalát, a szállítás és az összeillesztés folyamata alatti sérülések elkerülése végett. Az összeragasztott képről, az előoldali védelmet minimális nedvesítéssel távolítottuk el.
A feltárás folyamata során leltünk rá a jobb alsó sarokban a szignatúrára: FRIDRICH LAJOS, valamint a felette lévő, átfestés rétegre világoskékkel írt „DEUTSCH K 8” feliratra.
A festmény alsó szakaszán, a többrétegű átfestés, illetve az eredeti rétegeket nagy területen fedő, olajos tömítőmassza eltávolításához Recolor Strip-et (diklór-metánt és metanolt tartalmazó oldószer), illetve metil-cellulóz és Szuper Kromofág (szintén diklór-metán és metanol tartalmú) keverékét alkalmaztuk gyors lakkbenzines áttörléssel. Célunk az oldószer gélben való felecsetelése volt, hogy csak a legfelső rétegeken fejtse ki hatását. A felpuhult rétegeket cserélhető pengéjű szike segítségével távolítottuk el. Ekkor váltak láthatóvá az átvételi röntgen felvételen is kirajzolódó valós hiányok, melyek mérete jóval kisebb volt az eredeti festékrétegekre felvitt glettelésnél.
![]() |
![]() |
||
![]() |
Szilárdítás, levédés:
A festmény képoldalán kutatóablakokat nyitottunk. A rétegek rendkívüli összetettsége miatt több oldószer és oldószerkeverék is hatásosnak bizonyult.
Az alkalmasnak bizonyult oldószerek kombinálásával elkezdtük a festmény feltárását. Minden esetben lakkbenzines előnedvesítést és a végén áttörlést alkalmaztunk. Az eltávolítani kívánt rétegek között különbséget tehetünk.
A hátoldali tisztítást radírokkal, (Wishab szivacs, PVC alapú radír (Rotring Tikky)) majd Klucel M alkoholos oldatával végeztük, acetonos áttörléssel.
A deszkák újbóli összeillesztését, szerkezeti megerősítését és a hiányok pótlását Lehoczki László asztalosmester végezte el. Ezt megelőzően metil-cellulózzal (Metylan normál) és Nowotex lapokkal levédtük a festmény előoldalát, a szállítás és az összeillesztés folyamata alatti sérülések elkerülése végett. Az összeragasztott képről, az előoldali védelmet minimális nedvesítéssel távolítottuk el.
A feltárás folyamata során leltünk rá a jobb alsó sarokban a szignatúrára: FRIDRICH LAJOS, valamint a felette lévő, átfestés rétegre világoskékkel írt „DEUTSCH K 8” feliratra.
A festmény alsó szakaszán, a többrétegű átfestés, illetve az eredeti rétegeket nagy területen fedő, olajos tömítőmassza eltávolításához Recolor Strip-et (diklór-metánt és metanolt tartalmazó oldószer), illetve metil-cellulóz és Szuper Kromofág (szintén diklór-metán és metanol tartalmú) keverékét alkalmaztuk gyors lakkbenzines áttörléssel. Célunk az oldószer gélben való felecsetelése volt, hogy csak a legfelső rétegeken fejtse ki hatását. A felpuhult rétegeket cserélhető pengéjű szike segítségével távolítottuk el. Ekkor váltak láthatóvá az átvételi röntgen felvételen is kirajzolódó valós hiányok, melyek mérete jóval kisebb volt az eredeti festékrétegekre felvitt glettelésnél.
![]() |
![]() |
||
![]() |
|
RESTAURÁLÁS |
|
|||
|
ELŐTT |
UTÁN |
|||
![]() |
![]() |